APAKAH BENAR HANTU ADA?KENAPA SAYA TIDAK DAPAT MELIHATNYA?

APAKAH BENAR HANTU ADA?KENAPA SAYA TIDAK DAPAT MELIHATNYA?

foto genieFoto Sekadar Hiasan

Manusia hanya dapat melihat kerana adanya cahaya, apabila tidak ada cahaya manusiapun tidak dapat melihat. contoh pada malam hari, mati lampu tidak ada sumber cahaya sama sekali, tentu kita tidak akan dapat melihat apa-apa, rasanya seperti dengan kita waktu memejamkan mata.

– Frekuensi cahaya yang dapat dilihat oleh manusia adalah antara 400 nm sampai dengan 700 nm.

– Di bawah ataupun di atas frekuensi tersebut kita sudah tidak dapat melihatnya. Frekuensi di bawah 400 nm di sebut cahaya Infra merah dan di atas 700 nm desibut cahaya Ultraviolet. bangsa Jin dan sejenisnya berada pada Frekuensi di bawah 400 nm, sehingga kita tidak dapat melihatnya.

– Begitu pula pendengaran manusia terhadap frekuensi suara mereka bahawasanya telinga manusia memiliki keterbatasan pendengaran tergantung besar kecilnya frekuensi. Frekuensi suara yang dapat didengar manusia disebut frekuensi audio, iaitu berkisar antara 20 sampai 20.000 Hz.

– Frekuensi di bawahnya disebut Infrasonik dan frekuensi di atasnya di sebut ultrasonik. Beberapa haiwan dapat mendengar frekuensi di atas atau di bawah frekuensi audio.Kelawar menggunakan frekuensi 100.000 hz untuk navigasi terbangnya, anjing dapat mendengar hingga frekuensi 40.000hz, kucing memiliki kepekaan antara frekuensi 100 sampai 60.000hz. kuda menggunakan frekuensi infrasonik 5hz untuk berkomunikasi dengan sesama kuda. gajah dapat menangkap frekuensi dari 1-20.000hz. Frekuensi bangsa jin di luar frekuensi audio sehingga manusia juga tidak dapat mendengar mereka

Sesuatu Yang Tidak Dapat Dilihat Bukanlah Hal Tidak Masuk Akal

Di alam ini terdapat banyak sekali bahan-bahan yang ada / wujud namun tidak dapat dilihat, tidak dapat didengar mahupun diraba oleh manusia dan hal ini bukanlah hal yang aneh. Dalam ilmu fizik diketahui bahawa semua benda di alam ini terdiri dari molekul, dan semua molekul terdiri daripada elektron, proton dan neutron.

 

Elektron adalah partikel bermuatan negatif. Dan diketahui pula bahawa semua zarah penyusun molekul ini bergetar dengan kekerapan tertentu. Nah, kekerapan inilah yang menentukan sifat dari zat tersebut, termasuk apa warnanya, bagaimana wujudnya. Sedangkan di sisi lain ilmu fizik juga mengetahui jika sebuah partikel bermuatan (apakah negatif atau positif) jika bergerak atau bergetar ia akan menimbulkan gelombang elektromagnetik / medan elektromagnetik di sekitarnya.

Gelombang Elektromagnetik ini mempunyai frekuensi dan panjang gelombang. Jika frekuensinya terlalu tinggi maka tidak akan terlihat oleh mata kita. Demikian pula jika frekuensinya terlalu rendah juga tidak akan tertangkap oleh mata kita. Dalam ilmu fizik diketahui bahawa mata manusia hanya boleh menangkap gelombang elektro magnet dengan kekerapan 1014 – 1015 Hz. Di luar julat ini iaitu lebih kecil dari 1014 Hz atau lebih tinggi dari 1015 Hz, mata manusia tidak boleh menangkapnya.

Antara 101 – 105 Hz adalah gelombang radio dan televisyen, Antara 105 – 1010 Hz adalah gelombang radar, 1010 – 1014 adalah gelombang cahaya infra merah yang sering digunakan untuk remote, pembaca vcd dll. Semua ini di bawah jangkauan mata manusia. 1014 – 1015 Hz adalah sinar ultraviolet, 1015 – 1020 Hz adalah daerah sinar X sedangkan 1020 – 1025 Hz adalah daerah sinar gamma, sinar alfa dan beta. Bagaimana dengan kekerapan di atas 1025Hz? Belum ada yang tahu. Kita tahu malaikat diperbuat daripada sinar. Maka mungkin saja ia diperbuat daripada sinar yang di atas 1025 Hz.

Dari segi panjang gelombangnya, diketahui bahawa mata manusia hanya boleh menangkap gelombang elektro magnetik dalam rentang (range) antara 400 hingga 700 nm (nano meter) namun dilaporkan ada juga yang sanggup melihat dalam rentang panjang gelombang antara 380 sampai 780 nm. Jika dinyatakan dalam satu angstrom maka rentang gelombang yang nampak oleh mata manusia adalah antara 4,000 Angstrom (warna ungu) hingga 8,000 Angstrom (warna merah).

Sinar gamma, Sinar beta, sinar alfa, sinar X (rontgen) sinar ultraviolet adalah sinar frekuensi tinggi di atas daya tangkap mata manusia. Sedangkan sinar inframerah, gelombang mikro (radar dan TV) dan gelombang radio adalah gelombang elektromagnetik yang mempunyai frekuensi rendah di bawah jangkauan mata manusia.

Banyak binatang diketahui mempunyai penglihatan lebih dari manusia. Misalnya lebah, burung dan serangga boleh melihat sinar ultraviolet (300-400nm)

Demikian pula dengan pendengaran. Sebahagian besar orang dapat mengesan suara pada julat frekuensi 20 Hz hingga 20 KHz (20.000 Hz), tetapi batas bawah dan had atas tersebut dipengaruhi faktor kesihatan dan usia. Di atas 20.000 Hz disebut gelombang suara ultrasonic dan di bawah 20 Hz disebut gelombang suara Infrasonic.

Kesimpulan

Jin dapat dilihat jika diri jin itu sendiri menghendaki untuk boleh dilihat. Namun hal ini hal yang sukar kerana mengubah zarah asli dirinya sebagai yang ghaib menjadi rentang gelombang yang terlihat diperlukan tenaga. Banyak partikel di alam ini yang tidak kelihatan kerana bergetar dengan frekuensi di luar jangkauan indera manusia. Untuk mengubahnya menjadi terlihat ia harus menurunkan tenaga, menyejukkan dirinya sedemikian rupa sehingga partikelnya bergetar lebih lambat. Hal ini boleh mengancam nyawa si Jin itu sendiri.

Apa yang diisyaratkan dalam Al-Quran dan Hadis bahawa jin diperbuat daripada inti api, maka api adalah termasuk wujud gas. Api itu sendiri bukan jenis dzat, melainkan adalah wujud dari reaksi dzat dengan dzat lain (diantaranya oksigen). Yang jelas zarah berwujud gas bergetar lebih cepat berbanding dengan wujud cair atau padat.

Maka wujud penampakan jin yang selama ini kelihatan entah itu berwujud binatang, manusia, hal-hal aneh, asap, cahaya dan lain-lain tak ada yang tahu pasti apakah itu wujud asli Jin ataukah itu adalah wujud penyerupaan / penjelmaan saja. Kerana jin sebagai wujud gas adalah tanpa bentuk dan boleh menyerupai apa saja.

Wallahua’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s